Marcel

Op de fiets naar het werk | woont in Middelburg | 48 jaar |       
volgt studie Science & Technology | is leraar O&O Technasium | 
havo en vwo | Nehalennia Middelburg 

Van beroepsmilitair naar leraar

Na mijn dienstplicht werkte ik als beroepsmilitair en instructeur. Na defensie ging ik de logistiek in. Ik werkte als coördinator van 25 praktijkopleiders bij APB Terminals. 

Toen ik zonder werk kwam te zitten, deed ik volop vrijwilligerswerk in de zorg. Ik wilde mij om laten scholen naar een zorgfunctie en sprak een consulent van het UWV. Hij vroeg meteen: 'Is het onderwijs niets voor jou?' Daar had ik echt nog nooit over nagedacht. Toen ik mij erin verdiepte werd ik enthousiast. Via het UWV deed ik de opleiding tot onderwijsassistent. Ik liep stage op verschillende scholen en in mijn tweede jaar vond ik een baan als TOA, dat staat voor technisch onderwijsassistent, bij het vak Biologie op de CSW in Middelburg. 

“Hij vroeg meteen: 'Is het onderwijs niets voor jou?' Daar had ik echt nog nooit over nagedacht.”
Technasium

Ik heb nooit de ambitie gehad om les te geven. Ik had meer interesse in de zorgkant van het onderwijs. Bijvoorbeeld kinderen met dyslexie of persoonlijke problemen begeleiden. Of ze helpen met vakinhoudelijke vragen. Door mijn stages ontdekte ik dat projectmatig werken mij goed ligt. Ik hoorde dat Fontys een nieuwe lerarenopleiding aanbood, Science & Technology. Naast vakken als biologie, natuurkunde en scheikunde kun je daarmee ook lesgeven op het Technasium in het vak Onderzoek en Ontwerpen, afgekort O&O. In dat vak geef je niet op de traditionele manier les, maar leer je de kinderen om in teamverband en projectmatig te werken. 

Nehalennia kon mij een baan aanbieden als ik zou starten met de opleiding. Sinds september 2019 ben ik leraar O&O, voor havo 1 en vwo 2. Tot ik meer klassen krijg, werk ik 6 uur per week als TOA Natuurkunde. Mijn studie duurt 4 jaar en kost mij zo’n 20 uur per week. Iedere maandag ga ik naar Tilburg, in sommige periodes ook op dinsdag.

“Sinds ik in het onderwijs zit, begrijp ik pas echt wat je voor leerlingen kunt betekenen.”
Image

Fien

“Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft veel voldoening.”

Lees meer
Image

Arta

"Als ik zie dat leerlingen zich ontpoppen tot vrolijke kinderen, maakt mij dat gelukkig."

Lees meer
Image

Marlotte

“Je bouwt met iedere leerling een diepe en unieke band op, ze zitten echt in je hart.”

Lees meer
Image

An

“Ik werd direct als professional benaderd en kreeg de ruimte om mijn stijl van lesgeven te ontdekken.”

Lees meer
Image

Martijn

“Pas leerde ik een klas hoe de stand van de zon werkt. Ik nam ze mee naar buiten en legde het daar uit.”

Lees meer
Image

Jopke

“De sfeer en het contact tussen docenten en studenten is supergoed. Als de studenten op de gang studeren, lopen ze vaak even langs met koffie of voor een grap.”

Lees meer
Aandacht en bevestiging

Sinds ik in het onderwijs zit, zie ik pas echt wat je voor leerlingen kunt betekenen. Dat er TOA’s tijdens mijn les rondlopen, geeft mij de ruimte om bijvoorbeeld even een gesprekje te voeren met een leerling. 'Ik zie dat er iets is. Kan ik je helpen? Of kan iemand anders je helpen?' Sommige leerlingen hebben jouw aandacht en bevestiging broodnodig. Die zijn zó onzeker. Daar wil ik oog voor hebben. Dat lukt helaas niet altijd zoals ik zou willen, maar het is mijn doel dat ze allemaal met een glimlach de deur uit gaan. Als dat lukt, ben ik tevreden.

De leerlingen zeggen dat ze zich prettig voelen in mijn lessen. Ik zeg regelmatig tegen ze: 'Jullie zitten nu op een grote school. Dus ik behandel jullie op een volwassen manier. Maar dat verwacht ik ook van jullie.' Niet te stoer allemaal, maar ook niet te betuttelend. Gewoon zoals het is. Als ik leerlingen tegenkom op de gang op school, of op de fiets in de stad, dan roepen ze mijn naam. Dan weet ik, ik doe het goed.

“Als ik leerlingen tegenkom op de fiets in de stad, dan roepen ze mijn naam. Dan weet ik: ik doe het goed.”