Aan het woord – Jopke van der Borgt

Nu alle scholen zijn gesloten vanwege de maatregelen om het Coronavirus te bestrijden, betekent dat lesgeven op afstand. We volgen komende tijd een aantal docenten, juffen en meesters. Ze vertellen over deze bijzondere situatie, welk effect dat heeft op hun vak en geven ons een kijkje achter de schermen.

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Jopke en ik werk op de HZ University of Applied Sciences in Vlissingen en geef les op de opleiding HBO Social Work en de Pabo. Ik geef allerlei vakken; uiteenlopend van onderzoek, creatief handelen en geschiedenis. Geschiedenis is mijn achtergrond, dus ik heb ook lesgegeven op het voortgezet onderwijs. En daarbij coach ik ook studenten. 

“De eerste drie dagen zat ik vol adrenaline achter de computer; klaar om deze situatie met beide handen aan te grijpen!”
 

Hoe is de situatie bij jullie?
Super bizar, maar ik denk dat dit voor bijna iedereen geldt. Wij hebben nu officieel een toets week en we hebben afgelopen week lesgegeven via afstandsonderwijs. Het was erg wennen, maar op de een of andere manier ook wel grappig. Momenteel zie ik mijn collega’s niet, althans niet fysiek, dus ik zit vooral alleen thuis achter mijn laptop. 

Als ik terugkijk op de eerste week, ging het eigenlijk verbazingwekkend goed! We zijn dinsdag begonnen met het onderwijs op afstand via een app. Na wat oefensessies met collega’s, zijn we gestart met de online lessen voor de studenten. Het is natuurlijk niet voor het ‘echie’, maar het werkt wel goed. 

“Het is leuk om te zien dat ze zo snel schakelen en initiatief nemen.”


Ook de studenten pakken het goed en positief op. Natuurlijk zitten zij met veel vragen: Hoe gaat het met de toetsen? Hoe zit het met stages? Hoelang duurt dit nog? En die vragen kunnen we helaas niet altijd beantwoorden. Ze zijn erg begripvol en snappen ook dat we niet op iedere vraag een antwoord hebben en dat deze situatie nog wel eventjes kan duren. Ze zijn flexibel, relaxt, maar ook super inventief! Zo ontdekken ze zelf handige functies in de verschillende tools, zoals het in groepjes kunnen overleggen met elkaar. Het is leuk om te zien dat ze zo snel schakelen en initiatief nemen.

Inmiddels heb ik de situatie rondom de stages in kaart gebracht voor mijn klassen. Het verschilt natuurlijk heel erg per bedrijf of organisatie waar ze stagelopen. Soms kunnen ze meer uren maken, zoals bijvoorbeeld nu in de gehandicaptenzorg waar juist extra handen nodig zijn. Of ze kunnen juist helemaal niet meer naar hun stageplek, zoals de Pabo studenten die ik lesgeef. Gelukkig kunnen zij vanaf volgende week helpen ondersteunen bij het afstandsonderwijs. 

We maken gebruik van verschillende tools om het afstandsonderwijs zo goed mogelijk in te richten. Deze tools zijn allemaal afgesproken en worden gebruikt door alle opleidingen van de HZ. Zo gebruiken we Big Blue Button voor de online lessen en de elektronische leeromgeving Learn. Dit laatste gebruikten we altijd al, maar nu een stuk intensiever. Verder werken de docenten samen in Microsoft Teams en nemen we video’s op via Panopto. We hebben gelukkig nog weinig last van overbelaste servers, wat je nu veel ziet en hoort bij andere scholen. Alles werkt prima tot nu toe!

“De studenten zijn in afwachting van de toetsen en herkansingen en weten niet precies wat ze te wachten staat…”
 

Er wordt momenteel veel geïmproviseerd, maar de fysieke toetsen zijn allemaal uitgesteld. Presentaties gaan wél door! Dat kan prima met Microsoft Teams via de functie om te videobellen, en alle verslagen kunnen sowieso digitaal worden ingeleverd. Ook sommige assessments worden online afgenomen. Het moet natuurlijk wel allemaal afgestemd worden met de examencommissies. De studenten zijn in afwachting van de toetsen en herkansingen en weten niet precies wat ze te wachten staat. We zijn aan het onderzoeken of er een mogelijkheid is om de kennistoetsen online af te nemen, maar dit doen we momenteel nog niet. Ook zit er een verschil in het niveau bij het afnemen van assessments of presentaties. Dit is bij eerstejaarsstudenten makkelijker dan bij eindejaarstudenten. Je weet niet wie er meekijkt buiten beeld en ook het raadplegen van spiekbriefjes is in deze situatie makkelijker. Natuurlijk vertrouwen we alle studenten, maar het is zeker iets om rekening mee te houden. 

Hoe ervaar jij zelf deze nieuwe situatie?
De eerste drie dagen zat ik vol adrenaline achter de computer; klaar om deze situatie met beide handen aan te grijpen! Maar nu de tweede week is aangebroken, mag het wel weer afgelopen zijn. Ik heb in korte tijd veel geleerd en het was best leuk, maar als deze situatie ‘gewoon’ wordt zou ik dat wel vervelend vinden. Na dit blok starten er nieuwe studenten, studenten die ik nog niet ken en waar ik geen persoonlijke connectie mee kan maken. Ik mis de interactie. Het gewoon even door de gang lopen of even spreken met studenten of collega’s. Nu is het contact vooral formeel; online contact of mailen voelt al snel afstandelijk en zakelijk. Ik mis het gewone kletsen, want dan maak je écht contact en merk je sneller wat er speelt.

Heb je een of advies?
Mijn tip: ik zie bij veel collega’s twijfel, maar begin er gewoon aan! Je hoeft niet elke handleiding gelezen te hebben voordat je gebruik gaat maken van een nieuwe app of tool. En tot slot: het blijft een leuk beroep... Zelfs vanaf de logeerkamer, waar ik momenteel werk! ;)