Antoinette

Parttime docent Klassieke Talen, KCV, mentor van leerlingen V5 CSW van der Perre, Middelburg. 
Parttime Klassieke Talen en als projectleider digitale leermiddelen bij de educatieve uitgeverij Staal & Roeland, Groningen.

“De combi van twee verschillende banen heeft mijn blik verruimd”

 

Antoinette van Duijn is een hybride docent, ze combineert het docentschap met een andere baan.  “Naast mijn baan als docent Klassieke Talen werk ik als projectleider Klassieke Talen en projectleider digitale leermiddelen bij de educatieve uitgeverij ‘Staal & Roeland’ in Groningen. 

De combi van beide banen heeft mijn blik verruimd, zowel op het onderwijs als op mijn eigen vak. Docentschap is vrij comfortabel: je weet wat er maandelijks binnenkomt, je pensioen wordt opgebouwd, premies worden ingehouden en wat invulling van je vak betreft ben jij zelf de expert en ‘de koning in je eigen lokaal’. 

Door kennis te maken met het bedrijfsleven heb ik veel interessante mensen leren kennen, die anders tegen mijn vak en het onderwijs aankijken. Dit heeft mij aan het denken gezet, over de waarde van het docentschap en de waarde van mijn vak. Ook kom ik op andere scholen, waar zaken anders geregeld zijn dan op mijn eigen school en spreek met docenten van andere vakken en leerlingen van andere onderwijstypen dan ‘mijn’ vwo-leerlingen. Zo heb ik mij kunnen ontwikkelen op heel andere gebieden, waarvan vervolgens mijn school en mijn leerlingen profiteren. Mijn wereld is vergroot, mijn blik verruimd. Andersom is mijn ervaring als docent en mijn docentschap weer heel waardevol voor de uitgeverij. Het is dan ook erg leuk en interessant om vanuit de ene baan materiaal te ontwikkelen en in mijn andere baan op de werkvloer te testen.” 


Uitgeverij Staal & Roeland


Wanneer Antoinette de vraag krijgt wat het werk voor de uitgeverij inhoudt dan vertelt ze enthousiast:  “Mijn werk bestaat uit het verzorgen van sales- en klantcontacten: ik ben de infodesk en helpdesk bij alle vragen voor onze methodes voor klassieke talen, beeldende vakken en mentorlessen. Ik digitaliseer die methodes voor scholen die digitaal willen werken en maak ondersteunend digitaal en docentenmateriaal. Ik geef methodepresentaties, QuickStart cursussen over werken met de methodes of over digitaal werken, normaliter op scholen in het hele land maar nu online. En daarnaast ben ik een van de auteurs van Argo, onze methode Grieks voor de onder- en bovenbouw.”

De combinatie van de ene werkgever in Middelburg en de andere in Groningen is niet lastig voor Antoinette omdat ze het werk voor de uitgeverij voornamelijk digitaal doet. “De werkdruk is groot in het onderwijs, in het bedrijfsleven minstens zo groot. Het grote voordeel van het bedrijfsleven is dat ik zelf mijn agenda en werkzaamheden kan bepalen. Onderwijs is niet zo flexibel vanwege het vaste rooster van je lessen.” 

Ze is door toeval terecht gekomen bij de uitgeverij. “Ik was eerst klant en ben daarna voor kleine klusjes aan de slag gegaan bij de uitgeverij die net gestart was. Omdat ik werk op een digitaal werkende school, was het destijds voor de uitgevers handig van mij als ervaringsdeskundige en als ervaren docent klassieke talen te horen wat wel en wat niet werkt in de klas. Omdat ik het werk bij de uitgever zo uitdagend vond, heb ik voorzichtig, stapsgewijs ontslag genomen van mijn fulltime onderwijsbaan." 


“Leerlingen maken het onderwijs leuk”
 

Op de vraag wat het onderwijs zo leuk maakt, reageert Antoinette enthousiast  “Leerlingen maken het onderwijs leuk en eveneens het kunnen overdragen van de passie die ik voor mijn vak heb. En vanwege mijn vak begeleid ik leerlingen vaak vanaf de onderbouw tot het examen. Het is prachtig te zien hoe brugklassers zich ontwikkelen tot jong volwassenen. Met sommige oud-leerlingen heb ik nog steeds contact en is de relatie docent-leerling veranderd in vriendschap.”