Catelijne

Catelijne | Zij-instroomtraject | Leerkracht basisonderwijs | Zeeuws Vlaanderen | CBS de Parel

Sommigen weten het al vanaf de kleuterklas: "Ik wil juf worden." Anderen komen er later pas achter. Zo ook Catelijne: "Na de HAVO twijfelde ik al tussen Sociaal pedagogische hulpverlening (SPH) en Pabo. Op televisie kwam toen de documentaire over de Hondsberg en toen heb ik toch voor SPH gekozen. Deze opleiding heb ik in 2004 afgerond en vervolgens heb ik 12 jaar in de jeugdhulpverlening gewerkt bij Juvent." Toch is het onderwijs altijd blijven kriebelen. "Ruim twee jaar geleden was de vraag naar leerkrachten in het onderwijs al heel groot en toen mijn eigen kinderen met hun klas een aantal keer thuis kwamen te zitten omdat er geen vervanging was, heb ik besloten om mezelf te laten omscholen."

Hoe gaat het opleidingstraject in zijn werk?

Op latere leeftijd instromen in het onderwijs, hoe gaat het opleidingstraject dan in zijn werk? "Het zij-instroomtraject duurt twee jaar, mits je al een HBO- opleiding hebt gedaan. Je volgt een aantal verplichte lessen op de HZ. Toetsen maak je ook op de HZ. Je mag altijd lessen meevolgen met de studenten van de reguliere Pabo, als je merkt dat je moeite hebt met bepaalde onderdelen. Wat het lastig maakt, is dat deze lessen vaak vallen onder de tijd waarin je zelf voor de klas staat. Daarnaast is het heel veel zelfstudie. Je maakt verslagen aan de hand van de gelezen literatuur, deze toets je in de praktijk en vervolgens verwerk je alles in je verslagen. Ondertussen loop je stage en als zij-instromer werk je vaak ook al in een groep." Wanneer je start met het zij-instroomtraject, ben je meteen in dienst voor een school. 

Catelijne heeft gesolliciteerd in Zeeuws Vlaanderen: "Als eerst heb ik een gesprek gehad met een vertegenwoordiging van een aantal schoolbesturen. Uiteindelijk ben ik binnen het bestuur van Probaz aangenomen. Vervolgens heb ik me toen ingeschreven bij de HZ en moest ik eerst een assessment doen en een uitgebreid portfolio aanleveren van mijn vooropleidingen, cursussen en ervaringen." 

"Daarna volgt ook een proefles die je zelf hebt voorbereid en geeft in een groep, gekozen door de assessoren. Als je vervolgens alles voldoende behaald hebt, dan kun je starten met het traject." Catelijne heeft het traject niet altijd als gemakkelijk ervaren. "Combinatie werken/ leren/ gezin viel af en toe flink tegen. Veel zelfstudie, daarnaast je lessen voorbereiden voor de groep en dan nog mijn gezin met drie kinderen in de basisschoolleeftijd. Het was veel werk, er waren veel avonden en dan ook nog een aantal weekenden gevuld met leren voor toetsen of het schrijven van verslagen." Maar, het traject is het zeker waard geweest: "Ik vind het erg leuk om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen in deze leeftijd. Zowel op cognitief gebied als sociaal. Dat ik daaraan mag bijdragen vind ik erg leuk en uitdagend om te doen." Daarnaast is er na de opleiding ook genoeg begeleiding voor startende leerkrachten. ‘Aan het begin van het jaar heb je een gesprek met de schoolopleider van de organisatie. Zij gaf aan dat je altijd om hulp kunt vragen, wanneer je dit nodig acht. 

Daarnaast organiseren zij ook een aantal bijeenkomsten voor startende leerkrachten. Binnen basisschool 'De Parel' zijn er regelmatig collegiale consultaties. Dat houdt in dat je bij elkaar gaat kijken in de klas en dat je elkaar om hulp kunt vragen, maar ook punten kunt overnemen van degene bij wie je gaat kijken. Een laagdrempelige manier om feedback te kunnen geven en ontvangen. Zowel tips als tops. Goed geregeld dus!