Debbie

werkt in Kloetinge| woont in Ossendrecht | geeft al 15 jaar les in Zeeland 

Ik woon in Brabant en werk in Zeeland

Ik ben Debbie Priester en ik ben leerkracht voor groep 1 en 2. Daarnaast ben ik een drijvende kracht achter het unitonderwijs en hou ik me bezig met het naschoolse aanbod. Ik geef al 15 jaar les in het Zeeuwse onderwijs op het IKC in Kloetinge. Bij het IKC (Integraal Kind Centrum) komen kinderen van 0 tot 13 jaar om te leren, spelen en ontwikkelen. 

“Ik wilde altijd al met kinderen werken, ik vind het communiceren met kinderen veel prettiger dan het communiceren met volwassenen.”

Ik wilde altijd al met kinderen werken, ik vind het communiceren met kinderen veel prettiger dan het communiceren met volwassenen. Ik ben begonnen met de opleiding tot onderwijsassistente. Het was een logische stap om vervolgens als leerkracht aan de slag te gaan, waarvoor ik de pabo op de HZ in Vlissingen gevolgd. Vanuit die opleiding heb ik ook stages gelopen in Zeeland en toen ben ik bij een van die stages als leerkracht aan de slag gegaan. 

Na m’n stage bij het IKC ben ik dus blijven hangen, ik heb hier in mijn derde jaar stagegelopen en ik vond het een hele fijne school waar ik het ook erg naar m’n zin had. Nadat ik was afgestudeerd kreeg ik de kans om enkele uren op te vangen, dat werd steeds meer en uiteindelijk kon ik solliciteren en ben ik nooit meer weggegaan! 

“Wat ik verder prettig vind aan Zeeland is de nuchterheid en de manier van communiceren met ouders. De kinderen hier zijn heel heel nuchter, dat is heel prettig.”
Wat maakt het IKC in Kloetinge anders dan een school in Brabant?

Je zit tegen de stad aan, maar het blijft een heel dorps karakter. Daarnaast is dit een openbare school. Die heb je natuurlijk ook wel in Brabant maar dat is wel iets dat heel erg bij me past. In Brabant heb je ook veel katholieke scholen. Wat ik verder prettig vind aan Zeeland is de nuchterheid en de manier van communiceren met ouders. De kinderen hier zijn heel heel nuchter, dat is heel prettig. 

Soms merk ik wel dat we, in vergelijking met der rest van Nederland, in Zeeland nog heel traditioneel denken volgens het jaarklassensysteem. Nu zijn wij als school wel vooruitstrevend, we werken hier al volop groepsdoorbrekend met het unitonderwijs. Je kunt ook merken dat wanneer dat net begon iedereen nog een beetje kritisch was en je geluiden hoorde als: "hoe moet dat dan en waarom moet dat allemaal". Maar als je het dan echt gaat doen en het blijkt effectief te zijn én goed te werken, krijg je ook zeker de credits! Het is gewoon heel eerlijk onderwijs. 

Het geeft veel voldoening en daardoor word ik ook uitgedaagd in mijn werk, ik kan me ontwikkelen en dat motiveert me om alles op de goede manier draaiend te houden.

Waarom koos je voor Zeeland en niet een school dichter in de buurt? 

Ik vind het heel fijn rijden naar Zeeland. Ik ben ongeveer een half uurtje onderweg in de auto, dan kom ik even los van m’n werk en kan ik opladen voor wat erna komt. Er zijn vast ook veel scholen in Brabant die op dezelfde manier werken als wij en ook vooruitstrevend zijn, maar voor mij is het vooral het rustmoment dat ik heb wanneer ik naar huis rijd en de mentaliteit hier, die is gewoon heel goed! 

Wat waren je verwachtingen vooraf? 

Vanuit mijn stages die ik liep toen ik de pabo volgde was ik al bekend met het onderwijs in Zeeland. Ik woon nu wel in Brabant maar heb ook in Zeeland gewoond. Ik ging er dus niet helemaal blanco in, maar ondanks dat ik in Brabant ben gaan wonen kies ik er nog steeds voor om in Zeeland les te geven. 

Wanneer wist je dat dat lesgeven in Zeeland een goede keuze was? 

Op deze school worden mijn kwaliteiten echt gezien, ik krijg heel veel kansen om mezelf verder te ontwikkelen. Dat zijn dingen die ik heel belangrijk vind. Ook heb ik een ontzettend fijn team waarin we echt bij elkaar terecht kunnen, ook dat speelt een grote rol. 

Mooie verhalen: wat vind je het mooiste aan je werk? 

Verhalen van voor de klas hebben we altijd heel veel... Vorig jaar zijn we gestart met het bedenken van groepsdoorbrekend onderwijs, wat wij doen binnen unit 1 (groep 1, 2 en 3). De ouders waren in het begin erg kritisch, wat absoluut mag en logisch is. Eigenlijk vanaf het moment dat we zijn gestart krijgen we veel positieve reacties en zien we kinderen echt ontzettend groeien, zelfstandig worden, uitgedaagd worden en vooral met plezier naar school gaan. Dat werkt heel goed. Er wordt ondertussen nog heel veel bijgeschaafd want er is nog veel overleg, maar dat is echt wel een succesverhaal waar ik heel trots op ben! Ondanks de scherpe mening van de ouders hebben we echt verandering gebracht, en daar krijgen we waardering voor! Dat is heel fijn om te horen en terug te zien. 

Stel je moet iemand overtuigen om in Zeeuwse onderwijs te werken, wat zeg je?

Vooral de gemoedelijke en nuchtere sfeer die hier is: dat is heel prettig werken. Ik heb ook het idee dat er in Zeeland nog geen sprake is van de overvolle klassen waar ze in de Randstad mee te maken hebben. We proberen hier nog steeds om behapbare groepen te houden. Ik ervaar een hele fijne teamspirit, we werken met elkaar aan de samen gekozen visie. Dat vind ik een hele goede reden om hier te blijven werken. 

Hoe werkt het unit onderwijs? 

Ik geef les aan groep 1 & 2, maar groep 3 valt ook onder unit 1. We werken met vier leerkrachten en drie of vier onderwijsassistenten binnen een unit. We hebben dan een stamgroep waarbij de kinderen vanaf 8:35 uur het hele gebouw door gaan om instructies te krijgen op hun eigen niveau en geholpen kunnen worden. Zo krijg je groepjes van 16 tot 20 kinderen die een les volgen zonder overvolle groepen. Door een heel goed rooster en goede samenwerking tussen collega’s is dit mogelijk! 

Naast je werkzaamheden als leerkracht hou je je ook bezig met de naschoolse activiteiten, wat zijn dat precies? 

Een aantal jaar geleden zijn we gestart met een stukje naschoolse aandacht hier op school, waarbij we aansluitend aan de schooltijden workshops organiseren waar kinderen zich voor in kunnen schrijven. Zo hebben we creatieve workshops, maar ook bewegingsworkshops of zang, dans of drama; eigenlijk van alles. Zo kijken we wat passend is voor de kinderen en stellen we een aanbod samen dat voor de kinderen uitdagend is en waar ze voor een laag bedrag aan deel kunnen nemen.  

 

“Ondanks de scherpe mening van de ouders hebben we echt verandering gebracht, en daar krijgen we waardering voor! Dat is heel fijn om te horen en terug te zien.”