Lotte

Docent Biologie | 28 jaar | CSW van de Perre | Nijmeegse in Zeeland | Trainee

Hoewel sommigen al vanaf kind af aan weten dat zij het onderwijs in willen was dit voor Lotte anders. “De opleiding die ik volg is Medische Biologie met als master specialisatie Science & Education aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Mijn interesses lagen altijd op het biologisch en medisch vlak, eerst patiëntgericht, en later met een meer wetenschappelijke inslag. Maar tijdens het werk als vrijwilliger bij een techniek cursus, speciaal gericht op meisjes tussen de 10 en 12 jaar, wist ik meteen: ik wil het onderwijs in!”
 

De juiste keuze

Het was voor Lotte een juiste keuze om het onderwijs in te gaan: “Het voelt voor mij vaak als het beste van twee werelden. Het is de manier waarop ik mijn passie, kennis en interesse in biologie als middel kan gebruiken om te helpen bij de groei en persoonlijke ontwikkeling van jonge mensen. Tijdens dit proces word je continu uitgedaagd om te kunnen ontdekken en te kunnen leveren wat leerlingen op dát moment nodig hebben. Dit zorgt er ook nog eens voor dat echt geen dag hetzelfde is. Het spreekt denk ik voor zich dat wat het dan echt leuk maakt, de leerlingen zelf zijn!”

Naast voor de klas staan vervul je als docent veel verschillende rollen. “Als docent ben je coach, motivator en bovenal een luisterend oor. Er gebeuren zoveel verschillende dingen in 1 les, dat je continu aan het schakelen bent tussen verschillende rollen om de leeropbrengst van 30 leerlingen individueel en ook nog eens als groep zijnde, zo groot mogelijk te laten zijn,” licht Lotte toe.
 

Traineeship

Lotte is niet alleen tweedegraads docent, momenteel zit ze in de afrondende face van haar eerstegraads bevoegdheid. “Naast de uren die ik in de onderbouw doceer als tweedegraads docent, loop ik stage in de bovenbouw klassen en volg ik onderwijs aan de Radboud Docenten Academie te Nijmegen. Hier doe ik voornamelijk (vak)didactische en pedagogische kennis op vanuit een wetenschappelijke achtergrond, om biologie onderwijs te kunnen geven aan de bovenbouw. De meeste tijd besteed ik aan het ontwikkelen van samenhangende lessenreeksen en het reflecteren hierop. Vanuit mijn positie als eerstegraads stagiair ben ik deel uit gaan maken van het nieuwe traineeship ‘Kwalitatieve Formatie’ van de CSW. Binnen deze traineeship worden we momenteel begeleid door het hoofd P&O en de afdelingsleider van de VWO bovenbouw. Op den duur is het de bedoeling dat we als trainees zelf onze begeleiding gaan vormgeven door bijvoorbeeld het aantrekken van externe personen die bij een bepaald vraagstuk kunnen helpen of juist door interne kennis die al aanwezig is in te zetten. Daarnaast is er ook nog de stagebegeleiding, deze bestaat uiteen stagebegeleider en een schoolopleider. Met mijn stagebegeleider voer ik intensief gesprekken waarbij we reflecteren op de gegeven lessen en alles wat daarbij komt kijken; van lesvoorbereiding tot het voeren van oudergesprekken of bijvoorbeeld mijn vermogen tot het sturen van eigen ontwikkeling. Daarnaast zijn er veel docenten en ondersteunend personeelsleden waarbij ik altijd terecht kan met vragen en die mij vaak op weg helpen,” legt Lotte uit 

Werken in het onderwijs is divers, maar als trainee nog nét een beetje anders: “Als trainee wordt je baan zowaar nog wat diverser. Je krijgt de mogelijkheid om je binnen een sectie, maar ook vakoverstijgend op veel verschillende vlakken te ontwikkelen. Enerzijds kan het zijn dat je per direct ondersteunt bij onverwachte uitval van een collega. Anderzijds kan het zijn dat je voor een langere periode meedenkt over de ontwikkeling van projectonderwijs of mogelijkheden onderzoekt op welke manier de kennis ingezet kan worden die reeds in huis is. Het continu bewust zijn van je eigen ontwikkeling hierin vormt op zichzelf weer een nieuw aspect.” Daarnaast ligt hier voor Lotte genoeg uitdaging in. “Binnen het traineeship wordt het een uitdaging om de potentie en verschillende mogelijkheden te zien of te creëren binnen de samenwerking met collega’s. Ook het structureel tijd vrijmaken voor reflectie en evaluatie, naast alle werkzaamheden als docent, kan denk ik in drukke periodes een uitdaging worden.” 

Wat daarnaast de uitdaging voor Lotte is, is iets waar volgens haar veel beginnend docenten tegenaan lopen. “Als docent wil ik leren meer verantwoordelijkheid bij de leerlingen te leggen en ze fouten te laten maken. Je wilt graag ruimte bieden voor groei en ontwikkeling, maar hebt vaak als eerste opkomende gedachte dat het goed gaat met je leerlingen wanneer je daar zelf goed genoeg voor zorgt.”

Na 9 jaar in Nijmegen woont Lotte ondertussen al een jaar in Zeeland. Zoals velen is zij voor het werk en de liefde naar Zeeland verhuisd. Hoewel alles anders liep dan gepland, wil Lotte hier niet meer weg: “De natuur, de rustige omgeving die de provincie te bieden heeft én de kansen en ontwikkelingen binnen het onderwijs hier zijn redenen voor mij geworden om in Zeeland te blijven.”