Het onderwijs inrollen kan op veel verschillende manieren. Wanneer je een doel voor ogen hebt kun je er altijd komen. Zo ook Renske: “Mijn traject in het onderwijs is bijzonder te noemen. Ik ben, na de basisschool, begonnen op het Scheldemond College op VMBO Basis (met LWOO- ondersteuning). Na vier jaar heb ik met gemak mijn diploma gehaald. Mijn ouders vonden het zonde dat ik daardoor op het MBO moest starten met een niveau 1 opleiding en het lang ging duren voordat ik met een niveau 4 diploma het MBO kon verlaten. Ook waren zij ervan overtuigd dat ik meer in mijn mars had, omdat ik mijn diploma zo gemakkelijk gehaald had. Als klein meisje zei ik altijd al dat ik juf wilde worden, die droom moest ik waarmaken. Ik heb daarom een extra jaar op Scheldemond College doorgebracht om mijn VMBO Kader diploma te halen. Daarna ben ik aangenomen op de opleiding onderwijsassistente aan het Scalda College in Goes, MBO niveau 4. Hierna ben ik, in 2012, gelijk gestart aan de opleiding Leerkracht Basisonderwijs aan de HZ in Vlissingen.”
Aan de slag als onderwijsassistente
Tijdens een tijdelijke stop in de opleiding ging Renske vervolgens vol enthousiasme aan de slag als onderwijsassistente. “Ik heb mij ingeschreven bij het Onderwijs Mobiliteitscentrum in Vlissingen. 's Ochtends had ik een gesprek en maakten ze een dossier voor mij aan, aan het einde van diezelfde dag werd ik gebeld dat er een vacature was binnengekomen die op mijn lijf geschreven was.” In die tijd waren er nog niet zo veel onderwijsassistenten en vacatures als dat er nu zijn, terwijl ze nu zo gewild zijn. “Ik heb meteen een sollicitatiebrief en cv opgestuurd en hoorde ook diezelfde dag nog dat ik op gesprek mocht komen. Dinsdag had ik mijn gesprek op 'de Vossenburch', wat nu 'Het Element' heet. De directeur was eerlijk; er waren veel kandidaten en ze waren op zoek naar iemand met ervaring. Donderdag werd ik gebeld: ik had de baan! En nog steeds werk ik met heel veel plezier op deze school.”
“Inmiddels ben ik toch weer gestart met de opleiding Leerkracht Basisonderwijs aan de HZ. Echter volg ik nu het EVC- Traject. Dit houdt in dat ik gewoon werk, waarin ook mijn stage valt en de studie vooral thuis doe. Ik heb geen lesdagen en maak alleen toetsen op de HZ. Het lijkt erg op het zij-instroom traject, echter is er voor mijn traject geen subsidie vanuit de overheid zoals dat wel bij de zij-instroom is. Op het moment ben ik bezig met de laatste loodjes, door corona heb ik wat vertraging opgelopen helaas. Als ik mijn scriptie dit jaar wel kan afronden en de laatste toetsen gewoon doorgaan, ben ik afgestudeerd voor de zomer van 2021,” vertelt Renske enthousiast.
Het mooie aan het onderwijs
“Dat je elke dag nieuwe dingen mag leren aan kinderen, dat vind ik zo bijzonder aan werken in het onderwijs! Van het strikken van een veter tot een moeilijke strategie bij de rekenles. En elke dag leer ik ook nog van de kinderen, want op ‘Het Element’ zitten kinderen met verschillende culturele achtergronden. Elke dag sta ik op en denk ik ‘Wat zal de dag vandaag weer brengen?’”
Renske heeft veel plezier in haar werk. “Elke morgen sta ik om kwart over 8 met een glimlach de kinderen op te wachten op het plein. Soms voel ik dan al wat voor dag het gaat worden, je ziet het aan de gezichten en voelt het aan de sfeer die er hangt. Natuurlijk werken we met een rooster en bereid ik dat voor, maar elke dag is anders en je weet nooit hoe het loopt. Iedere dag de leerlingen een leuke dag bezorgen, nieuwe dingen te leren en met plezier naar school te laten komen is natuurlijk een mooie uitdaging. Gelukkig vind ik dat enorm leuk en gaat het daardoor vaak vanzelf.”
Meer dan alleen voor de klas
Leraar zijn is meer dan alleen voor de klas staan. “Binnen het onderwijs zijn vele andere taken die er bij horen. Ik ben graag onderdeel van werkgroepen die iets moeten organiseren, daar liggen mijn kwaliteiten. Daarnaast ben ik op donderdag ambulant, dat wil zeggen dat ik bovenschoolse werkzaamheden uitvoer. Zo werk ik in de ochtend met kleine groepjes kinderen die bij bepaalde vakken extra hulp/zorg nodig hebben. In de middag ben ik ICT- coördinator en zorg ik voor alles rondom ICT. Hierbij kun je denken aan computers en tablets repareren, software updaten of downloaden, dat soort taken.”
“Werken in het onderwijs is zo veel meer dan voor de klas staan, de afwisseling en het leren van nieuwe dingen aan kinderen. Dat is waar ik blij van word en mijn voldoening uit haal!”