Sander

Sander Ouwerkerk | kiest bewust voor specialistisch onderwijs | Woont in Middelburg | Werkt bij Ozeo

Na het behalen van zijn diploma voor docent lichamelijke opvoeding dook Sander het specialistisch onderwijs in; hij mocht gymles geven op een cluster 4 school, gespecialiseerd in kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen. Naast dat hij de gymlessen verzorgde, werd hij ook mentor van een klas en gaf hij theorielessen. Helaas moest deze school sluiten, maar al snel vond Sander een baan in het reguliere onderwijs, op een school voor voortgezet onderwijs.  

Maar het bloed stroomt waar het niet kan gaan en Sander besloot de stap terug te maken naar het specialistisch onderwijs. Na 5 jaar was Sander toe aan een nieuwe uitdaging en wilde hij doen wat hij écht leuk vond; werken in het specialistisch onderwijs. Zo gezegd, zo geschiedde en Sander zegde zijn vaste aanstelling op.

De keuze voor het speciaal onderwijs

Sander ruilde het regulier onderwijs in voor het specialistisch onderwijs. Waarom? “In het regulier onderwijs merkte ik na een aantal jaar dat ik veel op de automatische piloot ging doen. Voor mijn gevoel was ik toe aan een nieuwe uitdaging.  

Ik wilde niet meer continu kijken naar de resultaten en waar een leerling op uitviel. Ik wilde juist gaan kijken naar de talenten en kwaliteiten van leerlingen en daar verder opbouwen.” aldus Sander. 

De overstap

Om zijn droombaan in het specialistisch onderwijs als leraar moest Sander echter terug aan de studie. Hier vertelt Sander over: “De combinatie van werken en leren is pittig. Ik werk 4 dagen bij mijn huidige werkgever, ik loop 1 dag stage en in mijn avonduren zit ik aan mijn studie.  

Dit alles maakt het wel pittig! Gelukkig heb ik een werkgever die mij de ruimte geeft en staan mijn collega’s voor mij klaar indien dat nodig is. De coronacrisis heeft me ook geholpen - hoe gek dat ook klinkt. Doordat we veel in lockdown hebben gezeten en overgestapt zijn naar halve klassen, heb ik veel meer tijd gehad voor mijn studie. Al met al is het veel werk en moet je er veel voor opofferen maar je krijgt er ook veel voor terug!” 

De afwisseling

Het leukste aan zijn werk vindt Sander de afwisseling, het contact met de leerlingen en de zoektocht naar wat leerlingen kunnen en waar hun toekomst ligt. “Ik zie de leerlingen met een grote glimlach binnenkomen en weer naar huis gaan, omdat ze een leuke dag hebben gehad. Elke dag is anders en ik werk dus zeker niet op de automatische piloot; het specialistisch onderwijs biedt mij elke dag weer uitdaging. Dat geeft mij energie.”