Foto PO vierkant-116
Afbeelding1

Innovatief bezig met Slimonderwijs

School met de Bijbel Sint Annaland had – net als de meeste scholen - jarenlang acht jaargroepen. Krimp zorgde bij deze school voor innovatieve stappen. “Het wordt echt lastig als er in de ene groep 26 zitten en in de andere 11. Hoe verdeel je dat?"

Innovatief bezig met Slimonderwijs

Nu werkt de school met 3 units (samengevoegde groepen 1&2 / 3, 4 en 5 / 6, 7 en 8). “Deze indeling maakt ons heel flexibel. We hebben eigenlijk geen vervangers meer nodig bij kortdurend verzuim.”

Theo Baaij, directeur van de school in St. Annaland en van de Juliana van Stolbergschool in Sint Maartensdijk, vertelt dat hij al langer op zoek was naar oplossingen. Het unitonderwijs sloot aan bij de denkrichting die hij zelf ook had. Samen met Slimonderwijs hebben ze de methode geïmplementeerd, op een manier die bij deze school past. Zo kiezen ze er bewust voor om reken- en taallessen niet groepsdoorbrekend te geven, maar juist wel in jaargroepen. Kinderen die meer aan kunnen krijgen wel verrijking en verdieping. “Wij denken dat dit minder problemen geeft bij de overstap naar de middelbare school. Daar werken ze ook klassikaal en dat maakt in onze ogen de overstap voor de bovenbouw lastig.”

Rust

Baaij merkt dat de betrokkenheid van de leerlingen heel groot is op zijn school. “De kinderen zijn zelf voor een groot deel eigenaar van hun eigen leerdoelen. We houden regelmatig gesprekjes met hen zodat ze zelf nadenken over wat ze willen bereiken. We starten een les met een korte instructie. De snelle leerlingen, kunnen dan al meteen aan de slag. Voor de groep die wat meer uitleg nodig heeft, wordt een verdiepende instructie gegeven.”

Baaij geeft een rondleiding. Bij groep 3,4 en 5, lopen de kinderen met hun spulletjes in een laatje van de ene ruimte naar de andere. “Het is soms wat veel heen en weer lopen, maar dat is ook wel goed. Zo bewegen ze ook wat meer”. Toevallig staat de leerkracht in deze unit vandaag alleen samen met een onderwijsassistent omdat de andere leerkracht corona heeft. Zo te zien draait ze haar hand er niet voor om. Baaij: “Als het voor even is, kost het inwerken van een invalkracht meer werk dan dat we het zelf oplossen. Invalkrachten kennen onze methode niet en deze leerkracht kent alle kinderen. Omdat zij en de leerlingen deze methode kennen, weet iedereen wat er moet gebeuren en dat geeft dan ook rust. De rust is inderdaad opvallend. Geen geschreeuw, geduw of getrek. De juffrouw geeft met een kalme opmerking en een handgebaar aan dat er van groep gewisseld wordt voor de instructie. Iedereen weet wat de bedoeling is en loopt met zijn spullen naar de andere ruimte. De ruimtes staan allemaal in open verbinding met elkaar. Het voordeel is dat de leerkracht zicht heeft op de hele groep, terwijl ze ondertussen instructie geeft aan deel ervan.

“We hebben overal van die grote schuifdeuren aangebracht om die open structuur te krijgen. Voor een deel was dit gebouw 10 jaar geleden al volgens een open concept gebouwd, maar we hebben dat nog verder doorgevoerd”, aldus Baaij.

Unit 6, 7,8 werkt vanmorgen aan wereldoriëntatie. Ieder groepje duikt deze periode in zijn eigen Europese hoofdstad. Er worden vlaggen gekleurd, powerpoints gemaakt en gerechten opgezocht. Ieder groepje houdt een portfolio bij. Kinderen uit groep 8 hebben de verantwoordelijkheid voor de portfolio van hun groepje. Hoewel de kinderen in de grote hal in groepjes aan het werk zijn met het kleuren van vlaggen en de deuren naar alle lokalen open staan, heerst hier ook veelal rust. Sommige kinderen zijn staand aan hoge tafels aan

het werk, anderen zitten. Baaij vertelt het voordeel van die hoge tafels. “Vooral ook fijn voor kinderen met veel bewegingsdrang. Dat ze niet de hele dag hoeven zitten maar ook staand kunnen werken.”

Werkdrukverlagend

In Sint Annaland wordt nu 3 jaar volgens deze methode gewerkt. Niet zonder trots vertelt Baaij dat een arbeidsonderzoek vorig jaar liet zien dat de werkdruk naar beneden was gegaan. “Er wordt nu als team gewerkt en daardoor heb je als leerkracht veel vaker even je handen vrij. Neem de bijbelles die we iedere ochtend doen. Dat duurt 20 minuten. Met de voorbereiding en wisseltijd kostte dat alle leerkrachten vroeger een uur van hun tijd. Nu doet een van de leerkrachten dit voor de hele unit. De anderen kunnen in die tijd andere dingen doen. Een les voorbereiden, een oudergesprekje houden, een telefoontje plegen. Dat ze dat nu overdag kunnen doen, werkt echt werkdrukverlagend.”

Image

20 jaar Jeugdmonitor Zeeland

Jeugdmonitor Zeeland verzamelt en organiseert sinds twintig jaar gegevens over de leefwereld van kinderen en jongeren. Ook onze onderwijsambassadeur Gorik Hageman heeft een bijdrage gedaan aan dit rapport. Bekijk het hier. 

Lees meer
Image

Beroepenkeuzedagen VO-onderwijs

Kiezen welke beroepsopleiding je gaat volgen na havo of vwo was altijd al lastig, want wat doe je dan precies in zo’n beroep?

Lees meer