JanRotmans_2560
omarm de chaos

Bijeenkomst Jan Rotmans

Dinsdag 8 november hadden we samen met bestuurders en managers van het Zeeuwse onderwijs een mooie bijeenkomst met professor Jan Rotmans, de transitie professor, over hoe je ook in het onderwijs kunt veranderen in deze turbulente tijd.

Bijeenkomst Jan Rotmans

In tijden van Corona hebben we laten zien dat we in korte tijd veel kunnen veranderen binnen het onderwijs, maar hoe doe je dat dan in de 'normale' tijd? Een boodschap van Jan Rotmans is dat je je tijdens een veranderproces het beste kunt focussen op de medewerkers die ook echt willen veranderen. Ga niet voor een breed draagvlak, ga voor smal en diepgang zodat je echt stappen zet. De andere groep blijf je informeren, maar geef ze geen rol. Uiteindelijk is de verandering teweeggebracht en zullen ook zij volgen. Hij vertelde ook over alle crises waar we middenin zitten: energie, klimaat, grondstoffen. Als er iets is wat het onderwijs zou moeten doen, is zorgen dat kinderen weerbaar zijn. Flexibel en veerkrachtig want we zitten in een tijdperk van verandering.

Ga morgen gelijk aan de slag:

•             Doorbreek dagelijkse routine

•             Start met een experiment

•             Neem 3 maanden de tijd

•             Leer ervan en ga door

De inspirerende avond (georganiseerd door Lesgeven in Zeeland) was zeker ook geslaagd dankzij de leerlingen van het Pontes, locatie Bergweg. Zij verzorgden de bediening en de maaltijd.

 

Over Jan Rotmans

Prof. dr. ir. Jan Rotmans is een maatschappelijk gedreven en bevlogen wetenschapper, met ruim 300 publicaties op het gebied van klimaatverandering, global change modellering, duurzame ontwikkeling, transities en systeeminnovaties, waaronder 20 boeken. Hij is een pionier en visionair op zijn vakgebied met een internationale reputatie. Jan Rotmans was ooit de jongste hoogleraar in Nederland en de eerste in Nederland die op klimaatverandering promoveerde. Na zijn promotieonderzoek werkte hij nog 6 jaar bij het RIVM, In september 2004 heeft hij het onderzoeksinstituut DRIFT opgericht: Dutch Research Institute For Transitions. Daarmee werd hij professor in transities & duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Hij heeft het vakgebied transitiekunde op de kaart gezet in Nederland en in Europa en was directeur van het nationale transitieonderzoeksnetwerk KSI. Naast zijn wetenschappelijk werk (lokaal, nationaal en internationaal) wil hij ook een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de samenleving. daarvoor is een radicale omslag, een transitie, noodzakelijk. Met zijn kennis wil hij graag als het ware de spelregels opstellen voor hoe dat moet, zodat daarna creatievelingen uit alle hoeken van de maatschappij daarmee aan de slag kunnen.Om Nederland duurzamer te maken heeft hij in 2007 de stichting Urgenda opgericht samen met een groep andere koplopers. Als voorzitter van de Urgenda probeert hij zoveel mogelijk mensen mee te krijgen in een duurzaamheidsbeweging. Eerst in Nederland, dan in Europa en dan mondiaal.

Image

Zeeuwse Onderwijsdag groot succes

Woensdag 19 oktober was de Zeeuwse Onderwijsdag. Meer dan 275 medewerkers uit het po-vo-mbo-hbo waren aanwezig en kijken met een goed gevoel terug op de dag.

Lees meer
Image

Regionale samenwerking in Zeeland: belangrijk werk voor de ambassadeur

Gorik Hageman en Jaco Klink beiden actief voor Lesgeven in Zeeland, zijn op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap geïnterviewd over hun werkzaamheden gericht op de aanpak van het lerarentekort.

Lees meer