Geraldine
senjuti-kundu-JfolIjRnveY-unsplash

Nieuw in het Zeeuwse onderwijs: Geraldine Geldof

Ik ben Geraldine Geldof, 56 jaar, ik woon (nog) in Amsterdam en werk (nog) op een basisschool in Badhoevedorp. Over vier weken verhuis ik naar Koudekerke. Dat betekent ‘terug naar m’n wortels' want ik ben in Middelburg geboren en getogen.

Nieuw in het Zeeuwse onderwijs: Geraldine Geldof

Na de middelbare schooltijd wilde ik naar Amsterdam om daar de HBO-opleiding Informatie en Communicatie te gaan volgen. Best een grote stap maar ik voelde me daar snel thuis en genoot van alles  wat een grote stad te bieden heeft. Ik kreeg altijd positieve reacties op m’n Zeeuwse  afkomst: ‘Moet je het laatste stuk dan met de boot?’ maar ook: ‘Daar heb ik goede  vakantieherinneringen aan!’

Na de opleiding werkte ik in het boekenvak als redacteur bij diverse uitgeverijen, ook als  freelancer, daarna nog een jaar bij een boekhandel. Toen ik eenmaal moeder was geworden  begon het te kriebelen en werd het tijd voor iets nieuws. Ik besloot de verkorte  deeltijdopleiding PABO te gaan doen. Het voelde fijn om lekker naar de opleiding te fietsen en in de collegebanken te zitten. Meteen stagelopen in de bovenbouw; best pittig en waar  medestudenten al meteen energie kregen van het werken met kinderen voelde ik pas na een  jaar echt zelfvertrouwen in het lesgeven. Doorzetten dus en uiteindelijk viel het allemaal op  z’n plaats. Ik kon terecht op een school in Badhoevedorp waar ik ook stage had gelopen en  daar kwam ik in een warm bad terecht. Ik werkte vooral in de groepen 4, 5 en 6, één jaar bij  de kleuters maar mijn hart lag meer bij de middenbouw.  Deze school met intussen 650 leerlingen kan rekenen op een mooie subsidie van de  gemeente voor kunst en cultuur. Al snel werd ik coördinator voor deze taak en regelde ik  alles op dit gebied voor de school: planning en organisatie van culturele activiteiten en  workshops, voorstellingen en museumbezoek. Ook heeft de school een theaterzaal met alles  erop en eraan. Wat een luxe!  

Daarnaast deed ik een post hbo-opleiding Gedragsexpert en verdiepte ik me in de  ontwikkeling van kinderen die soms op een andere manier aandacht nodig hebben waardoor  ze beter tot hun recht komen en kunnen floreren.  Wat ik zo fijn vind aan werken in het onderwijs is de combinatie van werken met je hoofd en  met je handen. Het ene moment geef je instructie aan de gehele klas, dan weer help je een  individueel kind of een groepje kinderen, dan ga je samen even wat bewegen of iets  creatiefs doen, en dan maak je weer een praatje met een collega of met ouders. Als de  kinderen naar huis zijn is er weer een geheel andere sfeer in het gebouw en probeer je zo  goed mogelijk je tijd in te delen met voorbereidingen, administratie en organisatie. Het is  een actief en veelzijdig beroep, elke dag is weer een uitdaging en jíj maakt er, samen met de  kinderen, een mooie en interessante dag van.  

Na nu inmiddels 16 jaar werkzaam te zijn in het onderwijs en ik zoveel kinderen heb leren  kennen heb ik een mooi scala aan anekdotes en grappige verhalen. Zo hield een meisje uit  groep 4 een spreekbeurt over reptielen (haar vader had een bedrijf in het transport van deze  dieren). Ze had een slang meegenomen en zelfs een mini-krokodil! Ook het voer (levende  maden) nam ze mee. Die dag heb ik een slang vastgehouden (wat een bonk spieren!). Ook  heb ik maden gegeten, de rest van de klas volgde (zelfs het rustigste meisje uit de klas at er  zeven!). Tip: in één keer doorbijten met je kiezen.  Na de zomervakantie ga ik werken op de Frans Naereboutschool in Vlissingen, een kunst- en  cultuurschool met speciale aandacht voor gedrag. Goed passend bij mijn ervaring dus en de  contacten met mijn nieuwe collega’s voelde meteen vertrouwd evenals het gebouw en de  ligging ervan. Elke werkdag langs de duinen en de boulevard naar school fietsen, hoe fijn is  dat! 

Image

Kennis uit het vo draagt bij aan het mbo

Ruud Pijls werkt in het mbo, maar geeft ook techniekles aan de leerlingen van het vmbo. Een mooie combinatie waar de leerlingen profijt van hebben.

Lees meer
Image

Wat maakt een leerkracht gelukkig?

Werkgeluk draagt bij aan het behoud van leerkrachten. Daarom voert Klassewerkplek elk jaar een onderzoek uit onder basisscholen om het werkgeluk van onderwijspersoneel te meten. De scholen met de hoogste scores mogen zichzelf een jaar lang Klassewerkplek noemen.

Lees meer