Fien

Kleuterjuf | Vlaams | woont samen in Assenede | Artevelde Hogeschool Gent | 2 basisscholen | De Wereldboom in Hulst | Het Vogelnest in Hengstdijk

Na een aantal jaar in België les te hebben gegeven op verschillende scholen, zocht Fien meer vastigheid en die vond ze in Nederland. “Vanaf mijn afstuderen tot nu toe heb ik altijd werk gehad, maar elk jaar op een andere school en altijd als vervangend leerkracht. Het is wat lastiger om in België een vast contract in het onderwijs te krijgen, daarom ben ik in Nederland terecht gekomen.” Nadat familie van Fien voorstelde om eens over de grens te oriënteren ging ze op zoek naar onderwijsvacatures in Zeeland. “Vanaf dat moment is het allemaal heel snel gegaan, voor ik het wist kon ik beginnen als kleuterjuf,” blikt ze tevreden terug. 

“De verschillen tussen Nederland en België zijn aanwezig, maar goed te overzien,” volgens Fien. “Cultureel gezien zijn de Nederlanders een stuk mondiger, veel directer, en dat vind ik ook prima. Ik ben van mening dat je beter iets meteen aan kunt geven, dan om de pot heen blijven draaien. Als het bijvoorbeeld niet lekker loopt met een van de kinderen, dan is het ook fijner voor de ouders en het kind om daar meteen duidelijkheid over te hebben. Wat betreft de lesmethodes vind ik het heel fijn dat er in Nederland veel voorhanden is, je krijgt veel lesmateriaal aangereikt, waar je vervolgens zelf je eigen draai aan kunt geven. Ook beperkt het administratief werk zich tot je planning en je lesplan, waardoor je meer tijd hebt voor het belangrijkste: de kinderen.” 

“Ik ben heel blij dat ik de stap heb gemaakt naar Zeeland.”

“Over het onderwijs in België wordt vaak gezegd dat het strenger is,” lacht Fien, “Die structuur heb ik ook in zekere zin meegenomen. Niet dat het beter of slechter is, maar de structuur zit in me. Dat verschil zie ik ook bij mijn Nederlandse collega’s, die zijn iets losser. Bij mij mogen de kinderen ook veel, maar er moet wel een grens zijn. Het mag niet zo zijn dat de kinderen de baas worden.”

Verantwoordelijk voor eigen klas

Fien wilde graag fulltime aan het werk in het onderwijs. Ze vertelt: “Doordat er sprake was van duofuncties was er geen plaats voor een fulltimer, daarom vervul ik nu mijn uren op twee verschillende basisscholen, het Vogelnest in Hengstdijk en de Wereldboom in Hulst. Hoewel het leuk en leerzaam is om een klas met een collega te delen, is het wel mijn ambitie om op een gegeven moment mijn eigen klas te hebben. Om volledig mijn eigen ding te kunnen doen en de volledige verantwoordelijkheid voor alle leerlingen te dragen. Nu deel ik de planning en de lesplannen natuurlijk met een collega, maar om dat helemaal alleen te kunnen doen, dat lijkt mij een mooie uitdaging.”

“Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft veel voldoening.”

Het werken met kleuters zat er al vroeg in bij Fien: “Van jongs af aan zei ik al dat ik heel graag kleuterjuf wilde worden. Ik ga super graag met kinderen om en bij de kleuters zie je zoveel ontwikkeling. Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft mij veel voldoening. Kleuters komen binnen en kunnen dan nog niet veel, maar om ze te kunnen helpen en ze van heel weinig zelf kunnen doen naar heel veel zien gaan in een korte periode, dat is prachtig,” vertelt ze met een twinkeling in haar ogen.

“De ontvangst door mijn collega’s was heel warm.”
Voordelen van het Nederlandse onderwijs

“Ik ben heel blij dat ik de stap heb gemaakt naar Zeeland, de ontvangst door mijn collega’s was heel warm, je krijgt snel een vast dienstverband, het is financieel een stukje beter. En door het verschil aan methodes leer ik nog veel bij, dat vind ik het mooie aan het Nederlandse onderwijs,” besluit Fien. 

Image

Arta

"Als ik zie dat leerlingen zich ontpoppen tot vrolijke kinderen, maakt mij dat gelukkig."

Lees meer
Image

Marlotte

“Je bouwt met iedere leerling een diepe en unieke band op, ze zitten echt in je hart.”

Lees meer
Image

An

“Ik werd direct als professional benaderd en kreeg de ruimte om mijn stijl van lesgeven te ontdekken.”

Lees meer
Image

Marcel

“Hij vroeg meteen: “is het onderwijs niets voor jou?” Daar had ik echt nog nooit over nagedacht.”

Lees meer
Image

Martijn

“Pas leerde ik een klas hoe de stand van de zon werkt. Ik nam ze mee naar buiten en legde het daar uit.”

Lees meer
Image

Jopke

“De sfeer en het contact tussen docenten en studenten is supergoed. Als de studenten op de gang studeren, lopen ze vaak even langs met koffie of voor een grap.”

Lees meer