


“Ik ga echt nooit in mijn eigen dorp werken; dan ben ik altijd en overal de juf.” Dat riep leerkracht basisonderwijs Adriënne Bal naar eigen zeggen altijd. En wat denk je? Ze werkt inmiddels toch in haar eigen dorp. En met superveel plezier.
Adriënne woont in Krabbendijke en werkte jarenlang bij een basisschool in Wemeldinge. “We hadden een leuke, vaste groep collega’s. Ik had het er hartstikke naar mijn zin. Maar toen er een vacature bij Basisschool De Klimroos kwam, de school waar mijn eigen kinderen toen op zaten, ging ik toch nadenken. Ik kende de leerkrachten, stuk voor stuk leuke mensen en die zeiden ook: ‘het zou zo leuk zijn als je komt.’”
Daarom De Klimroos
Meerdere factoren trokken Adriënne uiteindelijk over de streep. “De Klimroos, onderdeel van Stichting SOM, is een kleinere dorpsschool en ik wil eraan bijdragen dat die blijft bestaan. Verder vond ik het tof dat ze hier met KIVA en Snappet werken. KIVA is een methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. Belangrijk hierin is dat iedereen zichzelf mag zijn en mag vinden wat hij vindt, zo lang je maar netjes blijft en naar elkaar luistert. Snappet is een leermethode waarbij je kinderen direct reflectie geeft op hun prestaties, waardoor ze meteen weten of ze iets goed doen of niet.”
Niveaus schieten omhoog!
Aan deze methodes is inmiddels ook LIST toegevoegd. “LIST staat voor Lezen IS Top en is bedoeld om kinderen enthousiast te maken voor lezen. En natuurlijk om hun leesvaardigheid te verbeteren. We zijn er vorig jaar mee begonnen en we zien de AVI-niveaus gewoon omhoog schieten. Het gaat als een trein!”
Creamix
Met dit soort nieuwe initiatieven leert ook Adriënne zelf, na 19 jaar in het onderwijs, nog steeds bij. “Zo heb ik ook eens de opleiding Muziekspecialist gevolgd. Dat komt nu goed van pas bij onze ‘creamix’-lessen, extra lessen in muziek, knutselen en koken, gegeven door de leerkrachten met dat specialisme. We hebben de creamix zelf bedacht en het pakt nu zó leuk uit.”
Voor- en nadelen
Dat is ook het voordeel van een kleine school, merkt Adriënne. “Je overlegt heel makkelijk en snel. Aan de andere kant is het nadeel dat alle taken door minder mensen gedaan moeten worden. Schoolreisorganisatie, activiteiten rond feest- en themadagen, BHV, ICT, PR, vertrouwenspersoon. Ik ben bij veel dingen betrokken en dat is wel eens pittig.”
Eerste Eco-school
Pittig of niet, Adriënne geniet. “Ik geef hier nu les aan groep 5/6 en vind het ontzettend leuk om de vooruitgang en groei bij de kinderen te zien. En ik ben trots. Trots op onze school, op wat we doen en ook dat we sinds dit jaar ‘Eco-school’ zijn, de eerste van Zeeland. Ik kan niet anders zeggen dan dat we hier lekker bezig zijn.”