An

Tapper bij Waasland-Beveren | woont in Sint Niklaas | 38 jaar | Lerarenopleiding in Gent | Lerares Engels en O&O | vmbo | Lodewijk College | Terneuzen 

Teamgevoel

In het derde jaar van de lerarenopleiding in Gent, mocht ik stagelopen in Terneuzen. Dat was vanaf dag één een hele positieve ervaring. Ik werd direct als professional benaderd en kreeg de ruimte om mijn stijl van lesgeven te ontdekken. De collega’s waren heel tof en ik werd meteen opgenomen in de groep. Tussen mijn eindexamens door heb ik gesolliciteerd en daarna ben ik nooit meer weggegaan. 

“Ik krijg veel vrijheid in hoe ik lesgeef.”
Respect verdienen

Zolang de resultaten goed zijn en de leerlingen het prettig vinden, krijg ik veel vrijheid in hoe lesgeef. Dat vind ik heel tof. En mijn loon is goed. Ik denk bijna het dubbele dan ik in België zou verdienen. In Nederland kon ik als tweedegraads met extra taken een loonschaal omhoog.

Bij Nederlandse kinderen moet je het respect vaak eerst verdienen. Mijn stijl van lesgeven is duidelijk en open. Leerlingen weten dat als ze een vraag stellen, ze van mij altijd een eerlijk antwoord krijgen. Of het hen nu aanstaat of niet. Daarmee dwing ik respect af. Ze weten: mevrouw de Belie houdt van regels en afspraken. Maar ze is ook een ontiegelijk leuke madam waar we mee kunnen lachen en op een feest onnozel mee kunnen doen.

Als je bereid bent om jezelf wat meer bloot te geven aan je leerlingen, krijg je dat – zeker in het vmbo - dubbel en dwars terug. Toen ik zwanger was zaten de leerlingen met biologie net in het hoofdstuk Voortplanting. Ik moest mijn echo’s allemaal tonen en uitleggen wat daarop stond. Ze vroegen zelfs of ze mee mochten naar de echo. Op de kinderkamer ligt het vol met hun cadeautjes.

“Het leukste aan de samenwerking met mijn collega’s, is het lachen en tieren, dat het niet allemaal bloedserieus moet zijn.”
Image

Fien

“Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft veel voldoening.”

Lees meer
Image

Arta

"Als ik zie dat leerlingen zich ontpoppen tot vrolijke kinderen, maakt mij dat gelukkig."

Lees meer
Image

Marlotte

“Je bouwt met iedere leerling een diepe en unieke band op, ze zitten echt in je hart.”

Lees meer
Image

Marcel

“Hij vroeg meteen: “is het onderwijs niets voor jou?” Daar had ik echt nog nooit over nagedacht.”

Lees meer
Image

Martijn

“Pas leerde ik een klas hoe de stand van de zon werkt. Ik nam ze mee naar buiten en legde het daar uit.”

Lees meer
Image

Jopke

“De sfeer en het contact tussen docenten en studenten is supergoed. Als de studenten op de gang studeren, lopen ze vaak even langs met koffie of voor een grap.”

Lees meer
Integraal werken

Het leukste aan de samenwerking met mijn collega’s, is het lachen en tieren, dat het niet allemaal bloedserieus moet zijn. We willen het beste in elkaar naar boven halen. 

Ons vakteam bestaat uit collega’s die een passie hebben voor Engels en het vmbo. We hebben veel contact met elkaar. Via de WhatsApp, maar we eten ook weleens samen. We verdelen de taken en verantwoordelijkheden en dat is prettig.

Ik wil me graag blijven ontwikkelen en vind het leuk om extra taken op mij te nemen. Ik werk mee aan de schoolkrant en ben betrokken bij integrale projecten. Dit jaar ben ik gestart met lesgeven in Onderzoek en Ontwerpen op het Technasium. De leerlingen werken dan met name zelfstandig aan een project, waarbij ik vooral coach. Dat aspect van het vak boeit mij enorm.

Mijn ambitie is om in het onderwijs te blijven. In de toekomst zou ik graag nieuwe collega’s en stagiaires coachen. Of tussenfiguur zijn tussen Nederland en België. Zorgen dat Vlaamse kinderen in Nederland kunnen studeren en omgekeerd. En ook methodes en projecten schrijven. Misschien haal ik hier wel mijn pensioen!

“We verdelen de taken en verantwoordelijkheden en dat is prettig.”