In het derde jaar van de lerarenopleiding in Gent, mocht ik stagelopen in Terneuzen. Dat was vanaf dag één een hele positieve ervaring. Ik werd direct als professional benaderd en kreeg de ruimte om mijn stijl van lesgeven te ontdekken. De collega’s waren heel tof en ik werd meteen opgenomen in de groep. Tussen mijn eindexamens door heb ik gesolliciteerd en daarna ben ik nooit meer weggegaan.
Zolang de resultaten goed zijn en de leerlingen het prettig vinden, krijg ik veel vrijheid in hoe lesgeef. Dat vind ik heel tof. En mijn loon is goed. Ik denk bijna het dubbele dan ik in België zou verdienen. In Nederland kon ik als tweedegraads met extra taken een loonschaal omhoog.
Bij Nederlandse kinderen moet je het respect vaak eerst verdienen. Mijn stijl van lesgeven is duidelijk en open. Leerlingen weten dat als ze een vraag stellen, ze van mij altijd een eerlijk antwoord krijgen. Of het hen nu aanstaat of niet. Daarmee dwing ik respect af. Ze weten: mevrouw de Belie houdt van regels en afspraken. Maar ze is ook een ontiegelijk leuke madam waar we mee kunnen lachen en op een feest onnozel mee kunnen doen.
Als je bereid bent om jezelf wat meer bloot te geven aan je leerlingen, krijg je dat – zeker in het vmbo - dubbel en dwars terug. Toen ik zwanger was zaten de leerlingen met biologie net in het hoofdstuk Voortplanting. Ik moest mijn echo’s allemaal tonen en uitleggen wat daarop stond. Ze vroegen zelfs of ze mee mochten naar de echo. Op de kinderkamer ligt het vol met hun cadeautjes.
Het leukste aan de samenwerking met mijn collega’s, is het lachen en tieren, dat het niet allemaal bloedserieus moet zijn. We willen het beste in elkaar naar boven halen.
Ons vakteam bestaat uit collega’s die een passie hebben voor Engels en het vmbo. We hebben veel contact met elkaar. Via de WhatsApp, maar we eten ook weleens samen. We verdelen de taken en verantwoordelijkheden en dat is prettig.
Ik wil me graag blijven ontwikkelen en vind het leuk om extra taken op mij te nemen. Ik heb meegewerkt aan de schoolkrant en ben betrokken bij integrale projecten. Het vak Onderzoek en Ontwerpen op het Technasium heb ik ook gegeven. De leerlingen werken dan met name zelfstandig aan een project, waarbij ik vooral coach. Dat aspect van het vak boeit mij enorm.
Mijn ambitie is om in het onderwijs te blijven. In de toekomst zou ik graag nieuwe collega’s en stagiaires coachen. Of tussenfiguur zijn tussen Nederland en België. Zorgen dat Vlaamse kinderen in Nederland kunnen studeren en omgekeerd. En ook methodes en projecten schrijven. Misschien haal ik hier wel mijn pensioen!