Bianca

Het regulier onderwijs, horeca en zorg op dagbestedingslocaties, Bianca heeft het allemaal gedaan.

Het werk was het allemaal net niet, tot ik het VSO ontdekte

Het regulier onderwijs, horeca en zorg op dagbestedingslocaties, Bianca heeft het allemaal gedaan. “In het regulier onderwijs was ik altijd al degene die oog had voor kinderen met iets speciaals op gedrag of sociaal-emotioneel vlak. En het werken met mensen met een beperking vond ik ontzettend leuk. Maar het was het allemaal net niet. Tot ik het VSO ontdekte.” 

Uiteindelijk was het een vriendin die Bianca op het VSO-pad bracht. “Ze wees me op een vacature voor een vervanging van zwangerschapsverlof op een school voor speciaal onderwijs. ‘Dan kun je proberen of je het leuk vindt’, zei ze. Dat bleek het geval te zijn. Wat ik in de dagbesteding miste, het aanleren van vaardigheden, vond ik hier terug. En bij deze doelgroep, zeer moeilijk lerende kinderen (ZML), kan ik mijn zorgkant wel kwijt, iets waar ik destijds in het regulier onderwijs minder ruimte voor had. Plus je zit minder vast aan lesmethodes. Je bent veel vrijer in hoe je je lessen invult.” 

ZML en ZMOK bij elkaar  
Uiteindelijk leidde die eerste invalbeurt tot Bianca’s huidige parttime baan op de Klimopschool, een school voor speciaal onderwijs (SO/VSO), onderdeel van scholengroep OZEO. “Sinds een jaar of vier vormt de Klimopschool één geheel met het Asteria College”, legt Bianca uit. “Dat is een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Samen zijn we VSO Atalant. In het begin was dat spannend, want zou ZML en ZMOK wel samen kunnen? Inmiddels weten we: ja! Het is heel positief voor de leerlingen en ook als leerkrachten zijn we steeds meer één team.” 

Onderwijs gericht op zelfstandigheid 
Bianca geeft nu les aan de ZML-middenbouwgroep. “De leerlingen zitten qua spelling en taal ongeveer op het niveau van basisschoolgroep 3, 4, 5. Het gaat er ook niet zozeer om dat ze daarin ver komen. Ons onderwijs is er vooral op gericht dat leerlingen zelfstandig worden, goed met mensen leren omgaan en voor zichzelf kunnen zorgen.” 

Veel voldoening  
Vanwege uiteenlopende problematieken bij de kinderen werken ze bij de Klimopschool veel traumasensitief. “Daarbij kijk je vooral naar wat er in de kinderen omgaat, wat ze nodig hebben, hoe je een veilige omgeving voor ze kunt creëren zodat ze ruimte krijgen voor ontwikkeling. Het geeft zoveel voldoening om van de kinderen en de ouders het vertrouwen te krijgen om dat te mogen doen. En reacties als ‘Juf, ik wil niet dat het vakantie wordt, ik vind school veel leuker’, zijn het allergrootste compliment.”  

Het allerleukste? 
Zelf vindt Bianca vooral de groepsstages leuk. “Dan gaan we naar Hof Poppendamme om allerlei werkzaamheden te doen. Dieren verzorgen, afval opruimen, onkruid wieden, enzovoort. Echt ontzettend leuk. Ik denk wel het allerleukste onderdeel van mijn werk.” 

Image

Fien

“Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft veel voldoening.”

Lees meer
Image

Arta

"Als ik zie dat leerlingen zich ontpoppen tot vrolijke kinderen, maakt mij dat gelukkig."

Lees meer
Image

Marlotte

“Je bouwt met iedere leerling een diepe en unieke band op, ze zitten echt in je hart.”

Lees meer
Image

Jopke

“De sfeer en het contact tussen docenten en studenten is supergoed. Als de studenten op de gang studeren, lopen ze vaak even langs met koffie of voor een grap.”

Lees meer