Laura

Laura stroomde door van docent Engels naar leerlingcoördinator en nu Teamleider op het Zwin College in Oostburg.

Van docent naar teamleider

Ook voor wie wil doorgroeien naar andere functies is het onderwijs een geschikte plek. Dat bewijst Laura Mookhoek. Zij stroomde door van docent Engels naar leerlingcoördinator en nu Teamleider op het Zwin College in Oostburg.

De eerste vraag die je iedere voormalig docent vraagt, is natuurlijk: mis je het lesgeven niet? “Zeker”, antwoordt Laura zonder twijfel. “In het kader van de ontwikkelcycli van mijn teamleden kijk ik nog wel eens mee bij lessen en dan gaat het wel weer kriebelen. De dynamiek tussen docent en leerlingen blijft mooi, maar nu ik teamleider ben, geniet ik weer van een heel andere energie.”

Begeleiden, ondersteunen, meedenken

Laura stuurt een team van 25 teamleden aan en is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit van alle vmbo-klassen van het Zwin College. “Het begeleiden en ondersteunen van mijn teamleden in hun persoonlijke ontwikkeling en als team, vind ik heel tof. Daarnaast merk ik dat ik het meedenken op beleidsniveau ook een leuke rol vind. Juist omdat ik ook docent en coördinator ben geweest, begrijp ik wat er speelt en kan ik op basis van eigen ervaringen meedenken en tips geven.”

Groei, dankzij je team

Uiteindelijk kan Laura met haar input ook impact maken op leerlingen. “Het is mooi om te zien hoe nieuwe collega’s van onzeker naar steeds zelfstandiger en proactiever groeien. En je ziet leerlingen dankzij de ondersteuning van je betrokken team groeien, ook degenen met leerachterstand of praktijkschool-beschikking. Probeer het toch maar, is dan onze insteek. Als je die kinderen dan naar het examenjaar ziet gaan en het potverdorie ziet flikken... zo mooi!”

Klein: fijn met uitdagingen

De betrokkenheid zoals Laura die voelt, is kenmerkend voor het Zwin College. “We zijn compact en lokaal en daarmee een ons-kent-ons-school. Juist die kleine gemeenschap is wat ons sterk maakt. We zien je. We horen je. Daarnaast kent het ook wel zo zijn uitdagingen hoor, een kleinere school. Je moet dezelfde taken doen met minder mensen. Daarom is het mede mijn taak als teamleider om kritisch naar het takenbeleid te kijken, zodat het niet teveel voor collega’s wordt. Al krijgen collega’s van sommige taken, zoals meegaan op excursie, soms juist extra energie.”

Onderwijs is een sprong in het diepe

Net beginnen in het onderwijs kan soms best wat energie kosten. “Het onderwijs is eigenlijk altijd wel een beetje een sprong in het diepe. Ik weet nog dat toen ik net in het onderwijs begon, je zo ongeveer uitgelegd kreeg hoe het kopieerapparaat werkte en aju paraplu. Maar dat is nu gelukkig wel anders. Hier bij het Zwin College helpen we nieuwe collega’s goed op weg. We hebben een heel mooi inductiebeleid, inclusief begeleiding door een coach en schoolopleider. Dus als dat je aanspreekt en je houdt van een ons-kent-ons-setting, dan is het Zwin heel geschikt.”

Image

Fien

“Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft veel voldoening.”

Lees meer
Image

Arta

"Als ik zie dat leerlingen zich ontpoppen tot vrolijke kinderen, maakt mij dat gelukkig."

Lees meer
Image

Marlotte

“Je bouwt met iedere leerling een diepe en unieke band op, ze zitten echt in je hart.”

Lees meer
Image

Jopke

“De sfeer en het contact tussen docenten en studenten is supergoed. Als de studenten op de gang studeren, lopen ze vaak even langs met koffie of voor een grap.”

Lees meer