


Twee keer een halve baan is ook een hele. In het onderwijs zie je het wel vaker: lesgeven op meer dan één school. Maarten van Dixhoorn doet het. De helft bij het Zwin College in Oostburg en de helft bij het Lodewijk College in Terneuzen.
“Het fijne is dat ze allebei deel uitmaken van dezelfde scholenstichting dus veel dingen, zoals magister, zijn hetzelfde. Plus ik kan tips van de ene school meenemen naar de andere”, begint Maarten, die ooit had gezegd nooit in het onderwijs te zullen gaan werken. “Ik studeerde bewegingswetenschappen en wilde op hoog niveau met gemotiveerde topsporters werken. Maar dan ben je ’s avonds, in weekenden en vakanties veel van huis. Nu werk ik als docent LO, heb ik het enorm naar m’n zin en ervaar ik een ideale werk/privébalans.”
Niet stilzitten maar uitblinken
Maarten geniet het meest van vooruitgang en plezier bij leerlingen. “Ik geef les aan het vmbo. Deze leerlingen hebben soms problemen met stilzitten in de klas, maar kunnen bij gym uitblinken en een andere kant van zichzelf laten zien. Als ik dan vervolgens zie dat ze iets zelfstandig kunnen wat ze eerder nog niet konden, kan ik daar echt blij van worden. En ook als ze directe waardering tonen, soms met een hand, een boks of ‘bedankt voor de leuke les’.”
Het gaat niet om sport
Natuurlijk staat niet iedereen bij gym te springen. “Het gaat er ook niet om dat ze alle sporten goed leren beheersen. Zeker bij deze leerlingen is vooral het sociaal-emotionele aspect belangrijk. Dat ze via sport leren omgaan met elkaar, met tegenslag en succes. Hoe reageer je op een fout van een teamgenoot die jou de winst kost? Hoe geef je elkaar feedback? Hoe ga je om met druk? Dat is veel belangrijker.”
Nadruk op het proces
Die instelling wordt op het Zwin College breed gedragen. “Op deze school ligt de nadruk op het proces, niet het eindproduct. Samen met leerlingen kijk je naar waar ze de lat voor zichzelf kunnen leggen. Een voetbaljongen zal misschien hoge doelen stellen voor de conditieloop. Een minder sportieve leerling zal misschien doelen hebben in ‘ervoor gaan’ en ‘tips van anderen accepteren’. Zo maak je gym haalbaar en motiverend voor iedereen.”
Warme en open sfeer!
Tussen de lessen door maakt Maarten ook graag nog een praatje met leerlingen. “Gewoon kort hoor, even in de wandelgangen een ‘hoe is het ermee?’. Je bouwt toch een band met ze op. Dat geldt trouwens ook voor docenten, teamleiders, conciërges en directeuren. Het Zwin en Lodewijk college zijn relatief kleine scholen met een warme, open sfeer. Iedereen kent elkaar en werkt samen. Dat past goed bij mij.”