Mariska

Komt uit het bedrijfsleven | leerkracht groep 6 | enthousiast | Ter Tolne Tholen 

"Het maakt mij trots als het is gelukt"

'Ik vind het zo tof dat het kwartje valt bij een leerling die iets moeilijk vindt. Het maakt mij dan trots dat het is gelukt en ik de kinderen mag helpen om ze te laten groeien. Niet alleen met spelling en rekenen maar ook: Wie ben jijzelf? Wat vind je van jezelf? De klas is eigenlijk een minimaatschappij waar je als leerkracht samen met de leerlingen deel van uitmaakt en elkaar helpt met het vormen. 

Image

Fien

“Het is heel mooi om aan die ontwikkeling bij te kunnen dragen, ze te zien groeien, zelfstandiger worden, dat geeft veel voldoening.”

Lees meer
Image

Arta

"Als ik zie dat leerlingen zich ontpoppen tot vrolijke kinderen, maakt mij dat gelukkig."

Lees meer
Image

Marlotte

“Je bouwt met iedere leerling een diepe en unieke band op, ze zitten echt in je hart.”

Lees meer
Image

An

“Ik werd direct als professional benaderd en kreeg de ruimte om mijn stijl van lesgeven te ontdekken.”

Lees meer
Image

Jopke

“De sfeer en het contact tussen docenten en studenten is supergoed. Als de studenten op de gang studeren, lopen ze vaak even langs met koffie of voor een grap.”

Lees meer
"Ons team in een paar woorden: een gezellige club mannen en vrouwen, leuk kippenhok, eerlijk en recht voor z'n raap. Er wordt hard gewerkt, maar ook veel gelachen."
Een leuk kippenhok

Collega's zijn een belangrijke factor voor het werkplezier en daar heb ik het mee getroffen. Ons team in een paar woorden: een gezellige club mannen en vrouwen, leuk kippenhok, eerlijk en recht voor z'n raap. Er wordt hard gewerkt, maar ook veel gelachen.
We hebben het gezellig samen en zijn super gedreven, maar staan ook echt voor elkaar en de kinderen klaar. We werken vanuit de kracht van elke collega. Iets doen wat je leuk vindt, levert energie op en alle collega's profiteren daar dan weer van. Een collega is bijvoorbeeld ook kindercoach en geeft in verschillende alle klassen de training "Groepsgeluk".  Een collega die heel vaardig is met ontwerpen, maakt templates waar iedereen mee werkt. En als leerkrachten vormen wij diverse werkgroepen waarin we nadenken over diverse vakgebieden. Uiteraard zijn er altijd taken die je  minder leuk vindt, maar zo blijft je werk je wel energie geven. Onze directeur heeft een duidelijke visie hoe wij ons als school ontwikkelen  en dat is fijn werken.  Zij geeft ons veel vrijheid, we mogen meedenken en met de inbreng wordt ook echt wat gedaan. We doen het samen!

Ontwikkeling en scholing

Binnen de stichting OcTHO is er veel ruimte voor je eigen ontwikkeling. Eén van de speerpunten van de stichting is "Wie het weet, mag het zeggen". Er wordt dan ook actief in onze ontwikkeling en kennis geïnvesteerd. Ik ben zelf op dit moment de opleiding Taalcoördinator aan het afronden. Als team volgen we natuurlijk doorlopend trainingen, de ontwikkelingen in het onderwijs staan nooit stil. Maar wanneer een collega vanuit eigen beweging graag een cursus of opleiding wil volgen, kan er echt heel veel bij ons. Het is fijn om te voelen dat we die ruimte en dat vertrouwen krijgen.  

Het bestuur van OcTHo is veel op de scholen te vinden en gaat graag met ons in gesprek. Onze input wordt gevraagd over allerlei onderwerpen: wat vinden wij belangrijk in een werkgever, welke onderwerpen willen wij stichtingbreed regelen (of juist niet), zelfs over het vernieuwde logo werd onze mening gevraagd. Nieuwe collega's worden door de personeelsfunctionaris gevolgd met een gesprekkencyclus in het eerste jaar. Ik vind het belangrijk te voelen dat het bestuur weet wat er speelt op de scholen en de mensen die er werken kent. Dat is bij OcTHO zeker het geval. We zijn een kleinere stichting en dus met veel overeenkomsten tussen de scholen. Maar tegelijkertijd heeft iedere school veel ruimte voor de eigen visie en identititeit.

“Voor jezelf en de kinderen is het uitdagender.”
Eurovisie songfestival

We werken op OBS Ter Tolne met thematisch onderwijs.  Het thema staat 12 weken centraal in alle lessen. We hebben nu het thema Eurovisie songfestival.  Alle groepen hebben een land gekozen. Per groep gaan ze onderzoek doen naar het land. Maar ook denken ze na over hoe je een show organiseert, het voorleesboek heeft het thema en we maken bijvoorbeeld verhaalsommen rondom het songfestival. Daarnaast proberen we bij elk thema een passend uitje te organiseren, zodat het tastbaar wordt. Voor de leerlingen is het leuk en voor je zelf is het ook uitdagender. Je blijft creatief en elk schooljaar is anders. et.

Visie op onderwijs

We werken op OBS Ter Tolne met doelgericht- en beheersingsgericht onderwijs. Dat betekent dat leerling centraal staat. We willen dat de lesstof aansluit bij de leerling, niet dat de leerling maar moet aansluiten bij de lesstof.  Dat betekent dat we onze leerlingen heel goed in beeld hebben en dus zo heel gericht kunnen zorgen dat de leerlingen ook echt krijgen wat ze nodig hebben. Een leerling van groep 4 die de rekenstof al beheerst krijgt bijvoorbeeld de lesstof van groep 5 of andersom: we werken eerst een hiaat weg voor we verder gaan met een volgend doel. Het werk maakt het hierdoor uitdagender.  Je bent echt met het vak bezig bent en volgt niet klakkeloos de methode. Ook organiseren we circuits en zetten we veel bewegend leren en coöperatieve werkvormen in.

We werken in een prachtig nieuw schoolgebouw waar we klassen aan elkaar kunnen verbinden. Binnen De Brede School Tholen, het gebouw dat we delen met andere scholen, is de bibliotheek, GGD, kinderopvang en o.a. logopedie en fysiotherapie gevestigd. Alles is dichtbij, zo fijn! En als kers op de taart hebben we de meest waanzinnige speeltuin als schoolplein!  Fantastisch voor de kinderen, maar zeker ook voor de medewerkers!'