


Nadat een studiemarkt haar op het pad van het onderwijs bracht, leerde Maud de Wit (29) voor onderwijsassistent en volgde daarna de Pabo. Ondertussen leert ze als leerkracht in het basisonderwijs nog steeds bij en heeft ze grote ambities.
“Ik begon al tijdens mijn studie bij Stichting SOM te werken. In de eerste jaren was ik vliegende keep. Dat was ideaal, want zo kon ik direct veel kennis opdoen van alle groepen. Ik merkte daarbij dat ik de onder- en middenbouw het allerleukst vind. Daar kun je echt de basis leggen.”
Vooral accepteren van elkaar
Met die basis doelt Maud ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling. “En dan vooral het accepteren van elkaar. Dat iedereen anders is, maar dat je daarom niet anders tegen elkaar hoeft te doen. Pas hier op deze school, De Reigersberg, heb ik gemerkt hoe belangrijk ik dat vind. Hier hebben we namelijk kinderen van allerlei culturele achtergronden. Dat was bij De Dobbelsteen minder.”
Kans om te blijven ontwikkelen
Maud werkte eerder bij De Dobbelsteen, een andere school binnen Stichting SOM. “Ik wilde graag naar De Reigersberg, een kleinere school met kleinere groepen. Ik merk dat ik daar meer aandacht aan het individu kan besteden en nauwer contact heb met de ouders. Het fijne aan Stichting SOM is dat ze die mogelijkheid ook bieden. Ieder jaar mag je je voorkeur voor school, groep en functie aangeven. En verder krijg je alle kans om je te blijven ontwikkelen. Ik volg nu bijvoorbeeld een cursus voor leescoördinator.”
Een boel rollen
En zo heeft Maud nog veel meer bezigheden naast de klas. “Ik ben secretaris van de MR en lid van de GMR, het BHV- en ICT-team. Het kwam allemaal op mijn pad en ik vind dat als je de kans krijgt om mee te denken, je die altijd moet pakken. Het is ook interessant om via deze rollen een kijkje in andere scholen te nemen.”
SOM: huiselijk, inclusief
Vanuit dat kijkje, maar ook vanuit vroegere stages, leerde Maud dat ze helemaal op haar plek zit bij Stichting SOM. “Ik vind het heel opvallend dat in alle SOM-scholen hetzelfde sfeertje hangt: huiselijk, ons kent ons, echt een gevoel van inclusiviteit en gezien worden. Ik voel me hier thuis en word echt gezien. Dat waardeer ik heel erg.”
Uiteindelijk directrice
Haar ervaring in al die rollen heeft bovendien een ambitie bij Maud aangewakkerd. “Ik zou wellicht uiteindelijk wel directrice willen worden. Het liefst gecombineerd met een aantal dagen voor de klas, want dat zou ik nooit helemaal willen opgeven. Maar eerst wil ik nog een paar jaar ervaring opdoen.”